ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ /ΧΩΡΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

[author title=”” image=”http://www.gardenguide.gr/wp-content/uploads/2016/10/nikos-thymakis-2.jpg”]Από τον Νίκο Θυμάκη, Γεωπόνο-Σύμβουλο Πρασίνου

ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΘΥΜΑΚΗ[/author]

Ο ρόλος του ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΚΗΠΟΥ δεν είναι απλά καλλωπιστικός ούτε μονοσήμαντα  στοιχείο προς διαχείριση. Είναι κατ’ ουσία «παιδευτικός».  Όλοι μαζί «παράγουμε» και «προάγουμε» …Πράσινο πολιτισμό.

Κάποιες απλές κινήσεις προς αυτήν την κατεύθυνση:

  • Θεματικές φυτεύσεις, για να είναι αναγνωρίσιμες οι ομάδες των φυτών και τα νέα παιδιά να μαθαίνουν το σωστό τρόπο τα φυτά (πχ κήπος με ενδημικά φυτά του Παγγαίου ). Η ακαταστασία δημιουργεί κακή εικόνα και έλλειψη σεβασμού προς το πράσινο άρα και αύξηση πιθανότητας βανδαλισμού (όταν ο άλλος δει κάτι καλό δύσκολα θα πάει να το καταστρέψει
  • Δημιουργία Εδώδιμου Κήπου (Λαχανόκηπος, Βοτανόκηπος, Οπωρώνας, Αμπέλι). Αξιοποίηση ανά κλιμάκιο (άλλη προσέγγιση το Δημοτικό, άλλη το Γυμνάσιο, άλλη το Λύκειο. Τα πάντα θα γίνονται με «οικολογικά» σκευάσματα και μεθόδους. Μαθησιακά, έχει να κάνει και με διατροφή και με πολιτισμό

Ξεκινάμε με ΜΑΘΗΜΑΤΑ για την ΚΗΠΟΥΡΙΚΗ και τον ΕΔΩΔΙΜΟ ΚΗΠΟ , σαν «παιχνίδι» (δεν χρειάζονται τα παιδιά άλλα μαθήματα, να δημιουργήσουν θέλουμε).

 

 

Προτεινόμενο περιεχόμενο ύλης της δράσης «κηπουρική»

Πως ζουν τα φυτά; / Κλίμα, εποχές/ Το χώμα/ Τα λιπάσματα/ Τα «φάρμακα»

Βασικές εργασίες: Προετοιμασία, Σπορά, Φύτευση, Πότισμα, Λίπανση, Στήριξη, Εδαφοκάλυψη , Σκάλισμα, Ξεχορτάριασμα, Αντιξοότητες.

  • Μαγειρική μεσογειακή με υλικά που θα παράγει το σχολείο και οικοτεχνία (γλυκά κουταλιού κλπ). Αυτή Η δράση θα γίνεται εποχικά και θα μπορούν να συμμετάσχουν και οι γονείς (μαγειρεύω με το παιδί μου κλπ).

ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ…

Πλήρη εξοπλισμό εργαλείων, σπορείων κλπ , ενδεχομένως και μικρό , έτοιμο θερμοκηπιάκι….

Αριθμός Μαθητών , 10-15 άτομα ανά ομάδα εργασίας

-Αξιοποίηση Πράσινων Απορριμμάτων των Σχολείων

Κομποστοποίηση και γενικά ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ, από τη διαλογή στην πηγή μέχρι όλη τη διαδικασία.

Η διαδικασία μάθησης μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Κατασκευή αυτοσχέδιου κομποστοποιητή.
  • Αγορά κομποστοποιητών κυρίως για τα τρόφιμα.
  • Αγορά κάδων ή σήμανση υπαρχόντων για διαλογή στην πηγή των πράσινων απορριμμάτων.
  • Εκμάθηση της πρακτικής της κομποστοποίησης
  • Χρήση του υλικού (κομπόστ) στον ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΗΠΟ (αρχικά στον ΕΔΩΔΙΜΟ ΚΗΠΟ).

Με αυτόν τον τρόπο και τα παιδιά απασχολούνται και κάνουμε και φιλοπεριβαλλοντική διαχείριση του Πρασίνου του σχολείου

τι βάζουμε στον κομποστοποιητή

Συμμετοχικός Σχεδιασμός του Σχολικού Κήπου

Σε ένα μεγάλο πίνακα, αφού κάνουμε την αρχική καταγραφή του υπάρχοντος χώρου, βάζουμε τους «ενδιαφερόμενους» σε ομάδες μελέτης και  δημιουργικής απασχόλησης, να προτείνουν πια φυτά θέλουν στο χώρο του σχολείου, γιατί τα θέλουν και πως θέλουν τον κήπο γενικά. Η δράση αυτή παρουσιάζεται με τον ΤΕΛΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ που θα γίνει από τον κηποτέχνη, που θα έχει «αξιοποιήσει» τις προτάσεις των παιδιών. Σε όλα τα φυτά του σχολείου θα υπάρχουν «ταμπελάκια» πληροφοριών.

Άλλες μορφές μαθησιακής προσέγγισης με αξιοποίηση του φυσικού περιβάλλοντος

Παρουσιάζουμε την πρόταση της «ανοικτής τάξης» (πχ ξύλινο αμφιθέατρο με κορμούς δένδρων  στην αυλή ή στο πλησιέστερο πάρκο, το «σχολείο του Δάσους» και της «περιπατητικής σχολής περιβάλλοντος». Η  μέθοδος αυτή που οι Αρχαίοι Έλληνες, ιδιαίτερα στην Αθήνα , εφάρμοσαν ως τρόπο εκπαίδευσης , επανέρχεται από τα ολοήμερο σχολείο , με ενίσχυση του εκπαιδευτικού προγράμματος μέσα από βοτανικούς, αρχιτεκτονικούς και κηποτεχνικούς περιπάτους, εντός κι εκτός πόλης-περιοχής. Ένα εγχείρημα τολμηρό, σε μία εποχή που κάθε  προσπάθεια ανάδειξης αξιών υποβαθμίζεται, που η κρίση είναι σε μεγάλο βαθμό κοινωνική και περιβαλλοντική, έρχεται η δράση αυτή να «συνοψίσει» μέσα από αυτήν την παιδευτική μεθοδολογία τη γνώση , πέρα από εγκλωβισμό στην οθόνη ενός υπολογιστή , σε μία καρέκλα, αλλά εξωστρεφώς , με ταυτόχρονη άσκηση και κοινωνία προσώπων.

Σε κάθε περίπτωση, τα παραπάνω καθώς και οι εργασίες μελέτης, κατασκευής και συντήρησης του σχολικού κήπου , θα παρακολουθούνται και θα έχουν υπεύθυνους διαχείρισης ομάδα έμπειρων γεωτεχνικών , που θα έχουν και την ευθύνη τήρησης του αρχικού προϋπολογισμού, σε συνεργασία με το γραφείο προμηθειών

Ομιλία στο ΚΠΕ Φιλίππων 2015

 

Διαβάστε επίσης: