ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΑΝΘΟΚΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ.
ΠΩΣ ΒΟΗΘΟΥΝ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΑΣ- Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ
[author title=”” image=”http://www.gardenguide.gr/wp-content/uploads/2016/10/nikos-thymakis-2.jpg”]Από το Νίκο Θυμάκη (ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ), επιστημονικό υπεύθυνο Ανθοκομικής Έκθεσης Κηφισιάς (2005-2012) , ειδικό σύμβουλο του ΕΣΕΦΥ (Ελληνικού Συνδέσμου Εξαγωγέων Φυτικού Υλικού) και Project Manager των ελληνικών συμμετοχών στις διεθνείς εκθέσεις κηποτεχνίας IGM TULLN AUSTRIA 2007, TAIPEI FLORA EXPO 2010 και FLORIADE 2012.[/author]
Οι εκθέσεις για έναν κλάδο είναι εξαιρετικά εργαλεία προώθησης και προβολής , τόσο των εταιρειών , όσο και της ευρύτερης προσπάθειας να αποκτηθεί συνείδηση και μελλοντικό πελατολόγιο , αν «δουλεύονται» σωστά.
Είδη Εκθέσεων Ανθοκομίας και Κηποτεχνίας
- ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟ (ΤΥΠΟΥ ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΒΑΡΚΙΖΑΣ, ΓΟΥΔΗ)
- ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΚΥΡΙΩΣ ΤΟΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑ (ΤΥΠΟΥ ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΚΑ, PADOVA FLORMART/MILFLOR, FLORPLANT ANTALYA, FLOWERS & HORTEC KIEV)
- ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΠΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΑΣΙΝΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ(ΤΥΠΟΥ IGA, FLORIADE ,TAIPEI FLORA EXPO κλπ).
Ας δούμε τα είδη αναλυτικά.
ΤΥΠΟΥ ΚΗΦΙΣΙΑΣ (Ανθοκομική Έκθεση, Ανθοέκθεση – Flower Show)
Είναι οι λεγόμενες «λαϊκές» εκθέσεις που γίνονται σε δημόσιους χώρους , εποχικό χαρακτήρα και στην Ελλάδα, συμμετέχουν ανθοπαραγωγοί ή μεταπωλητές (όχι τελικοί λιανέμποροι). Δυστυχώς στην χώρα μας, οι περισσότερες από αυτές δε «στοχεύουν» στην έκθεση, αλλά στην πώληση μικρών φυτών, για υποστήριξη του εισοδήματος των συμμετεχόντων. Η κίνηση αυτή, όταν δεν έχει ρόλο ευρύτερου marketing στο να μάθει η αγορά νέα φυτά και τρόπους , αποτελεί χτύπημα στη λιανική πώληση και τα κέντρα κήπου την ίδια εποχή, την καλή, ιδιαίτερα μάλιστα όταν γίνεται για περισσότερες από 4-5 μέρες. Παγκοσμίως, τα Flower Shows , έχουν αυτή τη διάρκεια και ο στόχος είναι να «τονωθεί» μέσα από αυτές το περιβαλλοντικό αλλά και το καταναλωτικό συναίσθημα και να βοηθηθεί η αγορά λιανικής και παροχής υπηρεσιών της Κηποτεχνίας συνολικά (κηπουροί, κηποτέχνες, εφόδια, κέντρα κήπου).
Στην Ελλάδα, η μόνη διοργάνωση που φέρει –ευτυχώς ξανά- τα τελευταία χρόνια αυτά τα χαρακτηριστικά , είναι εν μέρει η Ανθοκομική Έκθεση Κηφισιάς, διότι εκτός από εισιτήριο (έστω και συμβολικό) , έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά και δρώμενα, που ενισχύουν τον «εκθεσιακό» και άρα «εκπαιδευτικό» του κοινού χαρακτήρα:
- ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΕΚΘΕΣΙΑΚΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ
- ΤΜΗΜΑ ΠΩΛΗΣΕΩΣ (ξεχωριστό, που φέρει τις «παιδικές ασθένειες» του λανθασμένου marketing και πρέπει να αλλάξει).
- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΝΕΩΝ ΦΥΤΩΝ
- ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΙΝΟ
- ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΗΠΟΥΡΙΚΗ ΚΑΙ ΛΑΧΑΝΟΚΗΠΟΥΣ
- ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΚΗΠΟΥΡΙΚΗ ΑΜΕΑ
- ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
- ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ ΦΥΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΑΛΥΣΙΔΑ ΤΟΥ ΕΥ ΖΗΝ «ΔΙΑΤΡΟΦΗ/ΠΕΡΙΒΑΛΟΝ/ΠΡΑΣΙΝΟ».
Οι ανθοεκθέσεις (που κατά τη γνώμη μου , πλην της Κηφισιάς, είναι bazaar μικρών φυτών) έχουν ξεφυτρώσει σε πολλά μέρη της Ελλάδος, σαν τα «μανιτάρια», δίνοντας πολλές φορές λάθος μηνύματα εμμένοντας στην πώληση μικρού φυτού. Μόνο συνδυαζόμενες με περιβαλλοντικά- πράσινα δρώμενα και σε διάρκεια 4-5 ημερών , με τη διοργάνωση να την κάνουν έμπειροι και ειδικοί του χώρου κι όχι να αποτελούν σολαρίσματα δημοτικών συμβούλων και τοπικών ηγετίσκων, θα πάρουν τη θέση που τους πρέπει στην αγορά και θα δώσουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
ΤΥΠΟΥ ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΚΑ (Επαγγελματικός χαρακτήρας, FLOWER MARKET).
Οι εκθέσεις αυτές , απευθύνονται σε επαγγελματίες για συνάθροιση, ευκαιρία διευθέτησης λογαριασμών, προβολή καινοτομιών και νέων φυτών καθώς και νέων συμφωνιών. Διαρκούν το πολύ 4 ημέρες , έχουν κάποια ημέρα ανοικτή στο κοινό (είναι λάθος να είναι συνεχώς ανοικτές στο κοινό και μάλιστα δωρεάν), έχουν ακριβό εισιτήριο και αφήνουν «αποτύπωμα» κοινωνικού χαρακτήρα στα πλαίσια ευρύτερου marketing και προωθητικών κινήσεων στην περιοχή φιλοξενίας (πχ χορηγικές φυτεύσεις στην πόλη , ενίσχυση σχολείων με φυτά κλπ). Στην Ελλάδα, η μόνη τέτοια σοβαρή έκθεση είναι η ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΚΑ (από την EXPOCOM) που γίνεται κάθε δεύτερη χρονιά (έχει γίνει ως τώρα το 2007, το 2009 και το 2011).
Σε αυτού του τύπου εκθέσεις, υπάρχει πλαισίωση από τα εξής:
- ΧΩΡΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ Β2Β (Business to Business)
- ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΑ
- ΕΤΑΙΡΙΚΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ
- ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΕΚΘΕΣΙΑΚΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΑΠΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΤΟΠΙΟΥ
- ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΝΕΩΝ ΦΥΤΩΝ/ΑΝΘΟΚΟΜΙΚΩΝ ΕΙΔΩΝ- ΤΑΣΕΙΣ ΜΟΔΑΣ ΣΤΗΝ ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΑ
- ΜΕΓΑΛΑ ΦΥΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΦΥΤΩΡΙΑ
- ΕΙΔΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΦΥΤΩΝ-ΣΥΛΛΕΚΤΕΣ
- ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟΙ ΧΩΡΟΙ ΣΕ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΟΜΑΔΑ ΦΥΤΩΝ Ή ΘΕΜΑ ΠΡΑΣΙΝΟΥ (ΠΧ ΟΡΧΙΔΕΕΣ-ΕΚΘΕΤΕΣ ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ)-ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΗΜΕΡΙΔΑ
- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΠΡΑΣΙΝΟΥ
- ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΑΣ
- ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ-ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΜΕ ΒΡΑΒΕΙΑ
Οι εκθέσεις αυτές, είναι ισχυρά εργαλεία marketing για κάθε επιχείρηση του κάδου, αν αξιοποιηθούν σωστά. Η συμμετοχή σε αυτές αποτελεί σημαντικό μέρος του προϋπολογισμού επικοινωνίας μίας επιχείρησης και πρέπει να είναι αποτελεσματική.
(*) Το τελευταίο διάστημα έχει γίνει προσπάθεια σημαντική για την καθιέρωση δρώμενων τύπου “FLOWER TRIALS” , με την παρουσίαση νέας σοδειάς προϊόντων αλλά και νέων φυτών. Τέτοια είναι η δράση GARDEN EXPO που διοργάνωσε το 2012 και το 2013 η ΤΑΝΙ, σε συνεργασία με το Ελληνοϊταλικό Επιμελητήριο στα πλαίσια Ευρωπαϊκού Προγράμματος της κοινοπραξίας ιταλών παραγωγών ATS, με έλληνες και ιταλούς παραγωγούς. Με Τα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί στην Ελληνική Ανθοκομία (ΦΥΤΟΝΕΤ, ΕΣΕΦΥ κλπ) θέλουμε να πιστεύουμε ότι σύντομα τέτοια δρώμενα θα γίνουν κυρίως με ελληνικά φυτά τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Πιο συγκεκριμένα, μία επιχείρηση που συμμετέχει σε εμπορική έκθεση, οφείλει να σχεδιάσει τη συμμετοχή της έτσι ώστε να παρέχει και να προσδοκά:
- Απόκτηση νέων πελατών
- Διαφήμιση των προϊόντων
- Φροντίδα πελατών
- Φροντίδα της εικόνας της επιχείρησης
- Λανσάρισμα νέου προϊόντος
- Κλείσιμο επιχειρηματικών συμφωνιών
- Παρουσίαση του προφίλ της επιχείρησης έναντι των μη συμμετεχουσών επιχειρήσεων
- Ταυτόχρονη παρουσίαση με τον ανταγωνισμό
- Έρευνα του ανταγωνισμού και άντληση πολύτιμων πληροφοριών
ΤΥΠΟΥ BUGA (ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ πχ TAIPEI FLORA EXPO και το mundial των κήπων, FLORIADE).
Η «φιλοσοφία» των Εκθέσεων BUGA
Από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, η BUGA, ως Ομοσπονδιακή Έκθεση Κηποτεχνίας της Δυτικής Γερμανίας, είχε σαν στόχο να αποτελεί ουσιαστική παρέμβαση σε τοπικές κοινωνίες όπου το περιβάλλον ήταν υποβαθμισμένο, είτε από βιομηχανική επιβάρυνση είτε από προηγούμενη κακή διαχείριση. Ας μη λησμονούμε ότι ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος έφερε μεγάλες καταστροφές και στο περιβάλλον.
Έτσι, τα Υπουργεία Περιβάλλοντος, Γεωργίας και Τουρισμού, συνεργάζονται με Δήμους που καταθέτουν προτάσεις για τις υποβαθμισμένες περιοχές τους και που είναι διατεθειμένοι –είτε από ίδιους πόρους είτε μέσω κοινοτικών προγραμμάτων- να εφαρμόσουν τις οριστικές μελέτες που θα προτείνουν επιτροπές από τα παραπάνω υπουργεία για την συνολική αναβάθμιση και ανάπτυξη των περιοχών τους. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνουν:
- ενεργοποίηση και συνεργασία κρατικών φορέων.
- κινητοποίηση των ενδιαφερομένων επιχειρήσεων.
- κινητοποίηση της αγοράς του Πρασίνου συνολικά.
- κινητοποίηση των κατοίκων και περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση.
- τουριστικό ενδιαφέρον.
- εργασία σε τοπικό πληθυσμό.
- απόδοση στην τοπική κοινωνία ενός καινούριου και αναβαθμισμένου χώρου αναψυχής.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ
Αλήθεια, μήπως κάτι τέτοιο δε θα ήταν καλή ιδέα για τη χώρα μας; Ίσως στο Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού; Στο ΠΑΡΚΟ ΤΡΙΤΣΗ;
ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΥΤΗ ΕΚΑΝΕ «ΑΤΥΠΑ» Η ΕΠ ΤΟΥ ΓΕΩΤΕΕ ΤΟ 2008 ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΤΟ FORUM ΤΗΣ «ΚΟΙΝΗΣ ΔΡΑΣΗΣ» .
Η πρόταση επανήλθε ΕΠΙΣΗΜΑ από τον γράφοντα στα πλαίσια συγκρότησης ενιαίου διεπαγγελματικού φορέα για την Ελλάδα που θα εδρεύει στο Πάρκο Τρίτση και θα διοργανώσει εκεί , την 1η Ελληνική Ομοσπονδιακή Έκθεση Κηποτεχνίας τα επόμενα 6-7 χρόνια, για την «ανασύσταση» του μεγαλύτερου χώρου Αστικού Πρασίνου της χώρας μας.
Επίσης, με τη δημιουργία του ΕΣΕΦΥ και τη σύγκλιση κι άλλων δυνάμεων του χώρου του Πρασίνου και της Κηποτεχνίας, να έχουμε επαναφορά συμμετοχής μέσω ΕΟΤ σε διεθνείς κηποτεχνικούς διαγωνισμούς και εκθέσεις για προβολή του ελληνικού κήπου ως μέσω τουριστικής προβολής. Κάποτε, υπήρχε και σχετική υπηρεσία(γραφείο κι εξωτερικοί συνεργάτες) που ασχολούταν τόσο με τους περιβάλλοντες χώρους-κήπους των «Ξενία» και άλλων κρατικών μονάδων όσο και με το θέμα των διαγωνισμών. Μήπως ήρθε η ώρα να αρχίσουμε να συμμετέχουμε σε κηποτεχνικές εκθέσεις ακόμα πιο οργανωμένα; (πχ Chelsea Flower Show, BUGA, Floriade EXPO Antalya 2016 κλπ);
Και για να μην ξεχνιόμαστε: κάποτε, πολύ παλιά (πριν το 1960), την πιο σημαντική Ανθοκομική Έκθεση της χώρας, αυτή της Κηφισιάς, τη διοργάνωνε η Επιτροπή Τουρισμού. Άρα, το Πράσινο αποτελούσε- κι αποτελεί- εργαλείο προβολής για τη χώρα μας. Κι όχι να αποτελούν «τροχοπέδη» οι κατεφημισμόν Ανθοεκθέσεις στην τοπική αγορά Κέντρων Κήπου…
Οι συμμετοχές της Ελλάδος σε παγκόσμιες εκθέσεις κηποτεχνίας την τελευταία δεκαετία:
–IGA ROSTOCK GERMANY 2003. (Ο Ελληνικός Κήπος, αιγίδα ΟΠΕ, κατασκευή ΤΟΠΙΟΔΟΜΗ)
–IGM TULLN AUSTRIA 2007. (Προβολή Ελληνικών Φυτών, αιγίδα ΕΟΤ, εκτέλεση Ανθοκομική Έκθεση Κηφισιάς).
–TAIPEI FLORA EXPO 2010. (Ο Αυθεντικός Κήπος, αιγίδα Δήμος Κηφισιάς και Δήμος Μυτιλήνης, χορηγία φυτών ΦΥΤΩΡΙΑ ΚΩΣΤΕΛΕΝΟΣ , σχέδιο 3D Vekkos Garden, εκτέλεση Agroartistico).
–FLORIADE 2012 (Citius-Altius-Fortius, μία δράση για τη Φύση, αιγίδα Πάρκος Τρίτση, ΚΕΑΝ και Δήμος Πεντέλης, χορηγία φυτών από 15 Εξαγωγικά Ελληνικά Φυτώρια , Υποστηρικτές ΦΥΤΟΧΩΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ και ΦΥΤΟΝΕΤ , εκτέλεση ΣΥΝΡΓΕΙΑ-Hellenic Garden Team (www.hellenicgardenteam.gr ).
Κλείνοντας, θα θέλαμε να καταθέσουμε από την εμπειρία μας ότι, οι εκθέσεις του κλάδου είναι ο «καθρέφτης» του στην εγχώρια αλλά και παγκόσμια αγορά. Ευχόμαστε αλλά και προσπαθούμε μέσα από δύσκολες συνθήκες, οι νέοι κλαδικοί σχηματισμοί να συνεργήσουν σύντομα ώστε να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο και να αναβαθμιστούν οι ήδη υπάρχουσες διοργανώσεις και να προκύψουν καινούργιες , που θα κρατούν το ενδιαφέρον της αγοράς, ζωντανό.
Ομιλία του Νίκου Θυμάκη στο ECOTOURISM CONFERENCE 2012
Leave A Comment