Πράσινος τουρισμός: διέξοδος σε δύσκολους καιρούς για την Ελλάδα

«Γιατί ο φιλοπεριβαλλοντικός τουρισμός αποτελεί μονόδρομο για την Ελλάδα στο πλαίσιο της Ε.Ε- Χρήση της κηποτεχνίας ως μέσο προβολής

[author title=”” image=”http://www.gardenguide.gr/wp-content/uploads/2016/10/nikos-thymakis-2.jpg”]του Νίκου Θυμάκη, Γεωπόνου-Σύμβουλου Πρασίνου [/author]

Οπωσδήποτε, η αρχιτεκτονική του κτιρίου και τα υλικά που χρησιμοποιούνται έχουν σημαντικό ρόλο τόσο στην εξοικονόμηση ενέργειας όσο και στη χρηματοδότηση. Δεν πρέπει όμως να αναγνωρίζουμε τον παράγοντα «περιβάλλων χώρος» και «πράσινο». Σε μεγάλες μονάδες αλλά και σε μικρότερες, ο κήπος είναι σημαντικός παράγοντας προσέλκυσης πελατών όσο και αξιοποίησης άλλων ευκαιριών στα πλαίσια εκδηλώσεων ή δημοσίων σχέσεων, από τα οποία οι ξενοδοχειακές μονάδες έχουν σημαντικά έσοδα και θα μπορούσαν να έχουν περισσότερα. Έτσι, θα πρότεινα στα πλαίσια αυτής της «πράσινης» καμπάνιας να γίνει αναφορά στα παρακάτω θέματα:

  1. Οικολογική προσέγγιση διαχείρισης Πρασίνου σε ξενοδοχειακές μονάδες: από το σχεδιασμό (φυσικά υλικά, όχι τσιμέντο) ως τη χρήση βιολογικών σκευασμάτων ή αρπακτικών εντόμων για πρόληψη και καταπολέμηση ασθενειών κι εχθρών, αντί χρήση χημικών. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να διαφημιστεί από τον ξενοδόχο-επιχειρηματία ως «ιδιαίτερη» παροχή προς τους πελάτες, οι οποίοι θα απολαμβάνουν έναν «ελεύθερο» από χημικά κήπο. Ας αναλογιστούμε το πώς σκέφτεται ο Ευρωπαίος επισκέπτης ως καταναλωτής. Η παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου σε συνδυασμό με την προβολή φιλοπεριβαλλοντικών ή πράσινων δράσεων από την οποιαδήποτε επιχείρηση, την κάνει αυτομάτως αρεστή Αυτό  επιβραβεύεται με αποδοχή και διαφήμιση «στόμα με στόμα» που όπως πολύ καλά γνωρίζουμε είναι η καλύτερη ενώ η πελάτες γίνονται σταθεροί!. Μάλιστα, εάν υπάρχει λαχανόκηπος-αναφερόμαστε σε μικρές μονάδες- προβάλλονται και τα προϊόντα του ως μέρος της υγιεινής ελληνικής-μεσογειακής διατροφής. Όλα τα προηγούμενα είναι πολύ σημαντικά ειδικά για τουριστικές μονάδες για πελάτες υψηλών εισοδημάτων και οικογένειες με παιδιά, που δίνουν ιδιαίτερη σημασία στις λεπτομέρειες…
  2. Ανάπτυξη μονάδων γκολφ στην Ελλάδα με φιλοπεριβαλλοντικούς όρους, όχι ανεξέλεγκτα. Στα πλαίσια της 1ης ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΚΑ (2007) είχε γίνει  ημερίδα με θέμα «Γκολφ: μοχλός ανάπτυξης τουρισμού στην Ελλάδα», με εξαιρετικούς ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.  Τα γήπεδα γκολφ, τα οποία πάντοτε πρέπει να γίνονται λαμβάνοντας υπόψιν αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους και να «καλύπτονται» από άριστες Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, προσφέρουν απασχόληση σε πολύ κόσμο, κυρίως ντόπιο, τόσο σε περιόδους έντονης τουριστικής δραστηριότητας όσο και σε λεγόμενες «νεκρές» περιόδους, αφού οι παίκτες του γκολφ είναι «ιδιαίτερη» κατηγορία τουριστών, που δεν στέκονται για μεγάλο διάστημα σε ένα μέρος και η Ελλάδα προσφέρει ευκαιρία για παιχνίδι περίπου 10 μήνες το χρόνο.
  3. Χρήση φοινικοειδών στις τουριστικές μονάδες(ιδίως Κρήτη και νησιά). Η αλόγιστη χρήση εξαιτίας του «νεοπλουτισμού»  και η προσδοκία δημιουργίας «τροπικών» παραδείσων, έχουν δημιουργήσει τόσο αισθητικά όσο και φυτοπαθολογικά προβλήματα, τα οποία μάλιστα έχουν θέσει σε κίνδυνο το φοινικόδασος Βάι. Η ορθή επιστημονική άποψη και οι τελευταίες εξελίξεις, οδηγούν στην αναζήτηση λύσεων από το μεσογειακό περιβάλλον που σημαίνει , λιγότερη χρήση ξενόφερτων ειδών και περισσότερη των μεσογειακών ειδών φοινικοειδών, που είναι 2: ο Xαμαίρωπας (Chamaerops humilis) και ο Κρητικός φοίνικας (Phoenix theophrasti).
  4. Ενίσχυση και χρήση της Ελληνικής Χλωρίδας με βάση τις σύγχρονες αρχές της Αρχιτεκτονικής Τοπίου και της Κηποτεχνίας. Υπάρχουν «ειδικοί» που μπορούν να ασχοληθούν και να δώσουν ιδέες και δράσεις, για καλύτερη απόδοση του Πρασίνου των ξενοδοχειακών μονάδων στα έσοδά τους, από το σχεδιασμό ως την αξιοποίηση. Αξίζει να πούμε ότι στην Τουρκία, στο τμήμα Αρχιτεκτονικής Τοπίου της Αττάλεια(εξαιρετική περιοχή με ραγδαία τουριστική ανάπτυξη) υπάρχει σειρά μαθημάτων που αφορά στο συγκεκριμένο θέμα…Αυτό πρακτικά, σημαίνει ότι για κάθε μονάδα, σχεδιάζεται και εγκαθίσταται χώρος πρασίνου με γηγενή κυρίως φυτά, τα οποία προβάλλονται και διαφημιστικά κυρίως για τις διατροφικές ευεργετικές τους ιδιότητες, συνδεόμενα και με τη δυνατότητα δοκιμής της τοπικής κουζίνας. Η ελληνική κουζίνα προέρχεται από τα φυτά της ελληνικής γης, που οι παραγωγοί μας δίνουν στην κατανάλωση και πρέπει να αποτελέσουν αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού κήπου.
  5. Λύσεις για κατανάλωση λιγότερου νερού στους κήπους-προβολή τους(πχ χλοοτάπητες που θέλουν ελάχιστο νερό, φυτευτικές λύσεις με ξηρανθεκτικά είδη κλπ). Αυτό ξεκινάει από το σωστό σχεδιασμό από τον «ειδικό» γεωτεχνικό και προχωράει στην εφαρμογή από ανθρώπους που είναι μαθημένοι να σέβονται το περιβάλλον, κα΄τι που  είναι συνείδηση στους ποιοτικούς αλλοδαπούς τουρίστες που έρχονται στη χώρα μας.
  6. Ανάπτυξη του αγροτουρισμού σε σχέση με το περιβάλλον (βοτανικοί περίπατοι, εξορμήσεις για να δούμε φυτά που ανθίζουν συγκεκριμένη εποχή κλπ). Στα περισσότερα αμερικάνικα αλλά και βρετανικά περιοδικά που έχουν θέμα τον κήπο, υπάρχουν διαφημίσεις για οργανωμένες εκδρομές στην Ελλάδα σε συγκεκριμένες εποχές προκειμένου να επισκεφθούν συγκεκριμένα μέρη με συγκεκριμένα φυτά. Οι μονάδες υποδοχής (ξενοδοχεία, αγροτουριστικά καταλύματα) αλλά και οι παρεμβάσεις πρασίνου στους χώρους επισκέψεων, δεν είναι δυνατόν να είναι σε διαφορετικό «μήκος κύματος». Υπάρχουν τα κοινοτικά κονδύλια τα οποία μπορούν αν απορροφηθούν και προς αυτήν την κατεύθυνση και με συγκεκριμένη πολιτική διαφημιστικής καμπάνιας «πράσινου» κι όχι στενά «φυσιολατρικού» τουρισμού, να υπάρχει αύξηση του τουριστικού εισοδήματος στη χώρα μας.
  7. Πιθανή επαναφορά συμμετοχής μέσω ΕΟΤ σε διεθνείς κηποτεχνικούς διαγωνισμούς και εκθέσεις για προβολή του ελληνικού κήπου ως μέσω τουριστικής προβολής. Κάποτε, υπήρχε και σχετική υπηρεσία(γραφείο κι εξωτερικοί συνεργάτες) που ασχολούταν τόσο με τους περιβάλλοντες χώρους-κήπους των «Ξενία» και άλλων κρατικών μονάδων όσο και με το θέμα των διαγωνισμών. Μήπως ήρθε η ώρα να αρχίσουμε να συμμετέχουμε σε κηποτεχνικές εκθέσεις(πχ Chelsea Flower Show, BUGA, Floriade κλπ);

Και για να μην ξεχνιόμαστε: κάποτε, πολύ παλιά (πριν το 1960), την πιο σημαντική Ανθοκομική Έκθεση της χώρας, αυτή της Κηφισιάς, τη διοργάνωνε η Επιτροπή Τουρισμού. Άρα, το Πράσινο αποτελούσε- κι αποτελεί- εργαλείο προβολής για τη χώρα μας.

Αναδημοσίευση από το περιοδικό ΓΕΩΡΓΙΑ & ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ